KOTA KINABALU, SABAH – Sekolah harus sentiasa kekal sebagai medan neutral, kata Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) Api-Api, Yee Tsai Yiew.
Beliau mengulas acara yang sangat dipolitikkan, yang digelar Minggu Solidariti Palestin di sekolah-sekolah Malaysia dimana menurutnya, aktiviti sedemikian harus didekati dengan berhati-hati.
Katanya, walaupun menyatakan solidariti dengan rakyat yang tertindas adalah objektif yang penting dan mulia, program seumpama itu harus dinilai sama ada ia sesuai untuk kanak-kanak.
“Konflik Israel-Palestin adalah isu yang kompleks dengan aspek sejarah dan politik yang berakar umbi, dan memperkenalkannya ke sekolah tanpa pendekatan yang komprehensif dan seimbang boleh membawa kepada perpecahan, maklumat salah, menggalakkan ekstremisme atau radikalisasi di kalangan pelajar serta menyebabkan potensi isu diplomatik,” katanya.
Beliau berkata demikian mengenai pekeliling Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) baru-baru ini menggesa pelaksanaan Minggu Solidariti Palestin di sekolah dan institusi pendidikan mulai 29 Oktober hingga 3 November ini.
Beliau menyatakan bahawa daripada mempromosikan agenda politik tertentu, institusi pendidikan harus bertujuan untuk memupuk pemikiran kritis, berfikiran terbuka, dan toleransi.
“Adalah penting bagi kerajaan Malaysia, khususnya KPM untuk mempertimbangkan dengan teliti akibat yang mungkin berlaku sebelum meneruskan inisiatif sedemikian dalam sistem pendidikan.
“Ramai ibu bapa yang membaca pekeliling KPM yang tular telah menyatakan kebimbangan mereka tentang kesesuaian penganjuran program seumpama itu di sekolah, dan ramai di antara mereka tidak mahu anak mereka terlibat dalam aktiviti tersebut,” katanya.
Beliau berkata bahawa ibu bapa menentangnya kerana program sedemikian akan mengalihkan masa dan sumber bilik darjah yang berharga daripada mata pelajaran penting, yang berpotensi menjejaskan perkembangan pendidikan pelajar.
Tambahan pula, Yiew percaya bahawa institusi pendidikan harus menjadi tempat perpaduan dan toleransi, seeta memperkenalkan topik yang menjadi perbalahan boleh mengganggu keharmonian yang harus disasarkan oleh sekolah apabila kita hidup dalam masyarakat berbilang kaum dengan kepercayaan agama yang pelbagai.
“Sekiranya KPM berkeras untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan pelajar, maka tema yang lebih sesuai seperti ‘Stop Bully’, ‘No More Hunger’ atau ‘Go Green’ adalah isu yang lebih sesuai dengan usia kanak-kanak.
“Daripada menumpukan kepada isu berat, Kementerian sebaliknya perlu melihat lebih dekat kepada rumah dan isu yang melibatkan kanak-kanak seperti buli dalam kalangan pelajar yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.
“Mengajar anak-anak kita untuk mengalu-alukan dan bertolak ansur antara satu sama lain, tentang kesusahan dan tentang inisiatif hijau dan mampan, saya percaya ini adalah topik yang kanak-kanak boleh kaitkan dengan mudah,” tambah Yiew.
Yiew percaya bahawa adalah penting untuk mencapai keseimbangan antara meningkatkan kesedaran tentang isu global dan memastikan mesej yang disampaikan tidak membawa kepada radikalisasi atau sikap tidak bertoleransi, terutamanya dalam kalangan pelajar.
“Walaupun penting untuk mengajar anak-anak kita tentang apa yang berlaku di seluruh dunia, kita perlu berhati-hati dalam menanamkan kebencian atau nilai moral yang tidak betul terhadap mereka,” katanya.