
KOTA KINABALU, SABAH – Syarikat pelancongan dan hotel Sabah merekodkan jualan hampir RM3 juta pada Matta Fair yang berlangsung selama tiga hari di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai menekankan Semporna sebagai destinasi paling dicari.
Beliau menambah bahawa pasukan Pelancongan Sabah juga memerhatikan terdapat minat yang kuat terhadap tarikan berasaskan alam semula jadi seperti Sandakan dan Lahad Datu, dengan tempahan yang kukuh untuk lawatan Lembah Danum – salah satu hutan hujan tropika tertua di dunia.
Beliau menekankan bahawa imej Sabah sebagai destinasi ‘healing’ menarik perhatian pengunjung kerana ia mencerminkan hubungan rapat negeri itu dengan keindahan alam semula jadi, pulau-pulau yang tenang, dan pengembaraan yang mendebarkan.
“Adalah penting bagi semua pemain pelancongan utama mengekalkan momentum dan memupuk kreativiti dan inovasi dalam mempromosikan Sabah kepada pelancong domestik.
“Menarik pelancong domestik memerlukan evolusi berterusan dalam strategi untuk memastikan Sabah menjadi tumpuan utama bagi pengembara,” kata Joniston, yang mengetuai pasukan Pelancongan Sabah di Pameran Matta 2024.
Kejayaan pameran itu juga menunjukkan kepelbagaian Sabah dalam memenuhi pelbagai pilihan masa lapang, seperti yang dilihat oleh penjualan pakej golf oleh pengusaha pelancongan.
Dengan kehadiran 26 pengendali pelancongan Sabah, termasuk seorang di pavilion Tourism Malaysia dan dua hotel yang mengambil bahagian, Pameran Matta memberikan peluang terbaik untuk mempamerkan produk pelancongan Sabah yang pelbagai kepada khalayak yang ramai.
Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (Motac) Khairul Firdaus Akbar Khan, diiringi pegawai pelancongan, turut singgah ke gerai Pelancongan Sabah untuk melihat tawarannya.
Dalam acara itu, Lembaga Pelancongan Sabah mengetuai zon Sabah dengan 10 gerai, menawarkan rebat perjalanan, ‘Token Rehat Minda’, bernilai sehingga RM 150 dalam satu resit yang dibuat daripada pakej pelancongan Sabah yang dibeli.
Hadir di Matta Fair ialah Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan Negeri, Josie Lai dan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Julinus Jeffrey Jimit.
Di luar Pameran Matta, Julinus juga bertemu dengan syarikat penerbangan dan pemain pelancongan utama dari semenanjung.
Penglibatan ini menyerlahkan komitmen berterusan Pelancongan Sabah untuk memupuk perkongsian strategik dan meningkatkan peluang untuk pertumbuhan dan kerjasama.